StatPress

Celkem:5493
Počet návštěv dnes: 104
Online:0

Velké stavební úpravy úžiny Mali Ždrelac a mostu mezi ostrovy Ugljanem a Pašmanem

n200812142051_pasman.jpegV úžině Mali Ždrelac mezi ostrovy Ugljanem a Pašmanem panuje v těchto dnech čilý stavební ruch. Probíhají tu práce na významném projektu rozšíření a prohloubení plavební cesty v úžině Mali Ždrelac, který je velmi důležitou spojnicí mezi zadarskou oblastí a severodalmatskými ostrovy, především do národní parku Kornati. Plavební cesta úžinou Mali Ždrelac je od 3. listopadu uzavřena a měla být znovu otevřena 30. června 2009. V dalších měsících se bude plavba řídit zvláštním režimem až doby celkového dokončení v březnu roku 2010. Nyní probíhá prokopávání plavebního kanálu na požadovanou hloubku 5 metrů. Plavební kanál bude rozšířen ze stávajících 20 na 56 metrů, čímž se značně zvýší bezpečnost plavby. Vykopaný materiál , a bude ho velké množství, bude použit k zabezpečení vlnolamu v nedaleké Kukljici a v přístavu Batalaža v Kali na ostrově Ugljanu.

Přes úžinu Mali Ždrelac vedl ještě před několika desetiletími nevelký most, který byl před 30 léty nahrazen moderním, 200 metrů dlouhým mostem a při té příležitosti byla úžina dost podstatně rozšířena a prohloubena. V průběhu posledních let se však ukázalo, že stávající most nestačí novým potřebám a záměrům v regionu. Neuspokojivý byl vzhledem ke zdejším tvrdým povětrnostním podmínkám i současný stav mostu. Byl proto vypracován nový velkorysý projekt, který má vyřešit zdejší situaci na dlouhá léta dopředu. V prvních dnech ledna roku 2009 začne rekonstrukce dosavadního mostu přes úžinu. Nejdříve bude provedeno zpevnění základů a zesílení dvou krajních nosných sloupů, které se použijí i pro nový most, zatímco dva střední sloupy budou strženy. Dva ponechané sloupy ponesou novou ocelovou konstrukci mostu, jehož výška se příliš nezmění – místo dosavadních 16,5 metru to bude 17 metrů. Most bude zcela uzavřen od 1. ledna do 30. června 2009, což přinese komplikace v dopravě mezi oběma ostrovy. Po dobu uzavření mostu bude spojení obstarávat náhradní lodní doprava. Oba ostrovy, Ugljan a Pašman, mají výborné perspektivy jak pro rekreační účely zadarské aglomerace tak i pro další rozvoj cestovního ruchu v severní Dalmácii. Přes úžinu Mali Ždrelac vedl ještě před několika desetiletími nevelký most, který byl před 30 léty nahrazen moderním, 200 metrů dlouhým mostem a při té příležitosti byla úžina dost podstatně rozšířena a prohloubena. V průběhu posledních let se však ukázalo, že stávající most nestačí novým potřebám a záměrům v regionu. Neuspokojivý byl vzhledem ke zdejším tvrdým povětrnostním podmínkám i současný stav mostu. Byl proto vypracován nový velkorysý projekt, který má vyřešit zdejší situaci na dlouhá léta dopředu. V prvních dnech ledna roku 2009 začne rekonstrukce dosavadního mostu přes úžinu. Nejdříve bude provedeno zpevnění základů a zesílení dvou krajních nosných sloupů, které se použijí i pro nový most, zatímco dva střední sloupy budou strženy. Dva ponechané sloupy ponesou novou ocelovou konstrukci mostu, jehož výška se příliš nezmění – místo dosavadních 16,5 metru to bude 17 metrů. Most bude zcela uzavřen od 1. ledna do 30. června 2009, což přinese komplikace v dopravě mezi oběma ostrovy. Po dobu uzavření mostu bude spojení obstarávat náhradní lodní doprava. Oba ostrovy, Ugljan a Pašman, mají výborné perspektivy jak pro rekreační účely zadarské aglomerace tak i pro další rozvoj cestovního ruchu v severní Dalmácii.

Comments are closed.